- Kalbos apie Jūsų įvertinimą - tarptautinės
Konstantino Stanislavskio premijos įteikimą - netyla jau pusmetį.
Kiek Jums svarbus šis apdovanojimas?
- Džiaugsmas dėl prestižinio apdovanojimo
jau priblėso, juk laukia nauji darbai. Tačiau įvertinimas visuomet
būna malonus, o ypač dėl to, kad tai buvo pirmoji premija kompozitoriui
už muziką spektakliuose. Tai įrodymas, kad muzika spektaklyje labai
svarbus komponentas. Lietuviai ir čia pralaužė ledus.
- Kas Jums yra muzika spektaklyje?
- Tai labai svarbus komponentas, priklausantis
nuo to, kokia dalis skiriama muzikai spektaklyje. Gali būti viena
kėdė, visas namas, sodas. O muzikos gali būti labai daug, bet ji gali
būti tokia, kuri nesigirdi tartum atmosfera. Muzika gali būti
kaip leitmotyvas ar temos, atspindinčios herojus. Ji gali užimti ir
šimtą procentų spektaklio. Gali trukti tik penkias paskutines minutes,
bet tokia, kurią išgirdę finale žiūrovai įsimins.
- Dirbate su teatro korifėjais Rimu Tuminu,
Eimuntu Nekrošiumi. Kokiam spektakliui svajojate parašyti muziką?
- Norėjau ir, matyt, tai įvyks. Dabar
Rimas Tuminas stato Aleksandro Puškino „Eugenijų Oneginą“. Tikėkimės,
kad viskas bus gerai. Yra dar viena labai įdomi pjesė - „Barščiai“, kurią
statys santykinai jaunas režisierius Konstantinas Bogomolovas,
su kuriuo man jau teko dirbti. Pjesė įdomi, parašyta anksčiau negu Mariaus
Ivaškevičiaus „Išvarymas“, joje - viskas kur kas globaliau. Manau,
kad rusų dramaturgų, rašytojų mąstymas globalesnis negu mūsų -
lietuvių.
- Kaip manote, kodėl?
- Todėl, kad mes galvojame tik apie savo problemas,
smulkias problemas, ten labai didelė šalis, ir joje daugiau problemų.
Tiek daug, kad į jas smulkiai žiūrėti neišeina. Pas mus rašo trys keturi
dramaturgai, o Rusijoje atranka vyksta iš šimtų rašytojų. Statoma
tai, kas lieka vertingiausio. Didesnė selekcija.
Gyvendamas Maskvoje žaviuosi kultūriniu
meniniu gyvenimu, kuris iš tiesų yra nesulyginamas su tuo, kas vyksta
pas mus - Lietuvoje. Ir šalis didesnė, ir teatro žiūrovas yra visai
kitoks. Nors Maskvoje teatrų yra per tris šimtus, šimtai renginių kas
vakarą, tačiau visuose juose - anšlagas. Žmonių susidomėjimas menu
didelis. Kiekvienai meno rūšiai atsiranda savas žiūrovas.
- O žmonės kitokie?
- Taip, kitokie, net lyginant su Sankt Peterburgu
jie yra absoliučiai kitokie. Tačiau nepasakyčiau, kad viskas tviska
prabanga. Juk pas mus prabanga - Gedimino prospekte, senamiestyje -
kur išeina pasivaikščioti gražios merginos, madingai vilkintys vaikinai,
Maskvoje yra tas pats. Bet šalia to - didžiulis skurdas, didelė socialinė
atskirtis. Metro elgetauja net vyresnio amžiaus žmonės.
- Jei Maskvos teatrų salės pilnos, gal ten menininkų pragyvenimo lygis aukštesnis, atlyginimai didesni?
- Būna įvairiai, yra teatrų, vadinamųjų viešųjų
įstaigų. Arba susikuria būrelis mėgėjų, norinčių kurti, jiems iš
tiesų sunku pragyventi. Yra valdžios, miesto teatrai, juos išlaiko
miestas iš savo biudžeto. Rusija neužmiršta, kad teatras yra svarbi
meno rūšis, kurią jei nori, gali tam tikra prasme pareguliuoti, padaryti
sau patogią, todėl valdžia stengiasi teatrus palaikyti, artistams
atitinkamai mokėti, kad jie nesiskųstų.
- Visuomenėje gajus stereotipas, kad menininkai
skraido padebesiais. Beveik pusmetį dirbate kultūros atašė Lietuvos
ambasadoje Maskvoje, tai įrodo, kad ir menininkai sugeba tvirtai
stovėti ant žemės, priimti reikšmingus ne tik sau, bet ir visuomenei
sprendimus. Ar nesunku dirbti administracinį darbą?
- Tie darbai labai skirtingi. Tai, ką tu darai
teatre, muzika, kurią kuri scenai, yra vienas dalykas. Pasitelki
savo fantaziją ir padedi įgyvendinti režisieriaus susikurtą spektaklio
viziją. Tai artima sielai. Visai kas kita - kultūros atašė, kaip ir
minėjote, administracinis darbas. Dažniausiai tai: telefonų skambučiai,
organizacinis darbas, įvairūs klausimai, pavyzdžiui, ar galima Baltrušaičio
namuose surengti parodą? Kada tai galima padaryti? Tuomet derinu
grafiką. Tame darbe nemaža biurokratizmo. Anksčiau tai erzino, o dabar
jau išmokau nepasitenkinimą savyje užslopinti. Jei nori ko nors
pasiekti, tenka stengtis.
- Esate neabejingas politikai, esamai padėčiai
šalyje. O kultūros srityje problemų nestinga. Kokios, Jūsų nuomone,
esminės spragos kultūros politikoje?
- Mane stebina pačių politikų požiūris ne
tik į kultūrą, bet ir į kultūros ministro postą. Vienas buvęs kultūros
ministras taikliai pastebėjo, kad, Vyriausybės požiūriu, kultūros
ministro postas tėra „likutinis“ postas. „Ir atiduosim jums tą kultūros
ministeriją.“ Ar tokioje pozicijoje ministras gali įveikti kultūros
srities sunkumus? Man atrodo, kad daugiausia galima nuveikti bendradarbiaujant
su Seimu, prezidentūra ir kitomis ministerijomis.
Šiuo metu, manau, opiausias dalykas - mokesčiai
ir viešieji pirkimai. Ką jau kalbėti apie finansavimą ar pastatų renovaciją?
Griūva net tai, kas jau buvo renovuota, nes neužteko pinigų tęsti renovaciją.
Dar vienas svarbus dalykas - mūsų regionų politika. Kaimuose baigia
užgesti kultūros židiniai. Kai kas man paprieštaraus - „ne, ne - pastatėm
kažką“, bet pastatėm vieną ar du spektaklius visoje Lietuvoje, o visuose
kituose regionuose tie židiniai tikrai užgesę, jaunimas išvažiuoja,
kaime nebeliko net kultūros „vartotojo“.
Man atrodo, į šią problemą būtina žiūrėti
kartu su Žemės ūkio ministerija. Negalima duoti žmonėms pinigų už
tai, kad jie nedirbtų. Europos Sąjunga mums duoda pinigų už tai, kad
žmonės atsisakytų žemės, kad nedirbtų. Tai demoralizuoja žmogų.
Šito neturi būti. Tai -didžiulė nelaimė. Reikia galvoti, kokiu būdu
atkovoti žmonėms apleistą žemę. Po truputį žengti ta linkme. Kai žmonės
sugrįš čia dirbti - atsiras vietos ir kultūrai.
- Kultūra tikriausiai nyksta ne tik dėl to,
kad emigruoja žiūrovai ar klausytojai, uždarbiauti į užsienį išvyksta
ir patys menininkai - jei jiems nesuteikiama galimybė pragyventi
tėvynėje.
- Išvažiuoja daugybė žmonių, kurie susiję
su kultūra. Lietuva praranda ne tik klausytoją, žiūrovą, potencialų
mūsų kultūros rinkos dalyvį. Jei anksčiau miesteliuose būdavo pilnos
salės, tai dabar ten niekas nevažiuoja, nes ten nieko nėra. Tai yra Lietuvos
tragedija. Naujos kartos mes taip greitai neužsiauginsime, o kaip susigrąžinti
tuos žmones, kurie išvažiavo, kad ir sunkiu darbu pajuto ten šiek tiek
geresnį gyvenimą? Ar prisimindami Smetonos laikus turėtume padalyti
po žemės lopinėlį, kad vėl galėtų atsirasti smulkus ūkis, kad žmonės
matytų viltį ir grįžtų, kad vyktų judėjimas? Jei lietuviui būtų palanki
mokesčių sistema čia, jei žmonės matytų Lietuvoje ir ūkinį, ir kultūrinį
svetingumą, tuomet grįžtų, gal grįžtų jų vaikai ir pabandytų gyventi
tėvynėje.
- O ar daug kultūros žmonių prarandame? Pavyzdžiui,
medikai išvyksta dirbti į užsienį, jie graibstomi. Ar kultūrininkams
lengva susirasti darbą užsienyje?
- Išvyksta ir orkestrai, ir žinomi režisieriai.
Jei jie kartą per metus pastato spektaklį Lietuvoje, tai nereiškia,
kad jie čia dirba - tiesiog atiduoda savotišką duoklę Lietuvai, bet
iš to jie nepragyvena, stengiasi dirbti kitur, kur mokamas normalus
honoraras, už kurį žmogus gali gyventi, o ne susimokėti už butą ir
likti be nieko. Pas mus visose srityse neretai išlaidos viršija pajamas.
Gal iš tiesų žmonių mes grįžti jau nepriversime, bet gal galime pažaboti
emigraciją per kapitalą, per įmones, jų vadybininkus? Reikia investicijų.
- Ar to pasiekti gali politikai?
- Turi būti vykdoma tokia politika, kad
emigracija būtų sustabdyta. Kitas dalykas - ar tai daroma, ar to norima.
Viskas priklauso nuo to, kokie yra valdančiųjų prioritetai. Šiuo metu
daroma atvirkščiai.
- Vienam interviu sakėte, kad viskas ateina
iš Dievo. Ar esate tikintis?
- Dievas yra visiems vienas. Tačiau būna, kad
menininkas bando susikurti Dievą sau - kažkokį kitokį. Kad susikursiu
sau patogesnį Dievą, mano nuodėmės nebus mažesnės. Jei būsiu padaręs
gerą darbą, tai ir būsiu padaręs jį gerą. Juokais kartais sakau: tikėjimai
tai yra partijos. Man svarbu padėti žmogui. Tai pagrindinis dalykas.
Padaryti jo gyvenimą lengvesnį, kiek tai esu pajėgus padaryti.
Kalbėjosi Evelina BUTKUTĖ-LAZDAUSKIENĖ
Komentarų nėra:
Rašyti komentarą